Wymiana

 

Udany serwis rozpoczyna wymianę. Piłka po przekroczeniu siatki może maksymalnie raz odbić się od ziemi. Później należy ją przebić na stronę rywala. Można też zastosować tzw. wolej, czyli odbić piłkę bezpośrednio z powietrza, zanim jeszcze trafi w powierzchnię kortu (za wyjątkiem odbioru serwisu, gdy nie wolno grać wolejem - piłka musi się odbić od powierzchni kortu). Piłka odbita musi czysto trafić w kort po stronie przeciwnika, przy czym zaliczane jest trafienie w linię (nawet gdy piłka jest tylko minimalnie styczna do linii po jej zewnętrznej stronie). Zawodnik który jako pierwszy nie odbije piłki, nie przebije piłki przez siatkę lub nie zmieści jej w korcie - traci punkt.

Najczęstsze zagrania podczas wymiany to:

  • forhend (ang. forehand) - uderzenie piłki wewnętrzną stroną rakiety
  • odwrotny forhend (ang. run-around forehand) - uderzenie wewnętrzną stroną rakiety piłki zagranej na bekhend
  • bekhend (ang. backhand) - uderzenie piłki zewnętrzną stroną rakiety
  • wolej (ang. volley) - uderzenie piłki z powietrza, przed odbiciem od kortu
  • serw and wolej (ang. serve and volley) - sposób rozgrywania akcji, polegający na wykonaniu serwisu (im trudniejszy, bardziej wyrzucający przeciwnika z kortu, tym lepiej) i natychmiastowym pójściu do siatki, celem zagrania kończącego woleja.
  • półwolej (ang. half-volley) - uderzenie piłki zaraz po odbiciu od nawierzchni kortu
  • lob - przerzucenie piłki wysoko nad przeciwnikiem
  • skrót, dropszot (ang. drop-shot) - lekkie odbicie piłki, tak aby spadła tuż za siatką i przeciwnik który jest wysunięty daleko poza linię końcową nie zdążył do niej dobiec
  • slajs (ang. slice) - podcięcie piłki, nadające jej rotację wsteczną (ang. backspin)
  • topspin (ang. topspin)- uderzenie piłki nadające jej rotację przednią, tzw. postępującą
  • smecz (ang. smash) - mocne ścięcie górnej piłki zagranej przez rywala
  • uderzenie kończące (ang. winner) - uderzenie po którym zawodnik zdobywa punkt, w taki sposób, że przeciwnik nie dotyka piłki
  • kros (ang. cross) - uderzenie piłki po przekątnej boiska, przez całą jego długość
  • return - uderzenie piłki w odpowiedzi na serwis przeciwnika

W czasie trwania akcji tenisista nie może dotknąć siatki ani odbić piłki znajdującej się na połowie przeciwnika. W przeciwieństwie do siatkówki, w tenisie można zagrać z boku siatki.